Review: Fitchef Family (Mark van Oosterwijck – Fitchef B.V.)

Wil je gezond eten, maar zie je er tegenop om voor iedereen iets anders te koken of om de rest van je gezin mee te krijgen in jouw gezonde voedingspatroon? Dat is lastig natuurlijk! Je partner en/of je kinderen zitten natuurlijk niet echt te wachten op gezond en voedzaam eten als ze overal op straat verleid worden door ongezonde dingen. Daarom moet je het gezonde eten voor de kinderen leuk maken en voor je partner gemakkelijk en smakelijk (of misschien ook wel leuk). Dat is een hele opgave, maar waarschijnlijk gaat dat je vanaf nu makkelijker af met Fitchef Family. Het nieuwe receptenboek uit de Fitchef reeks. Is de kwaliteit van dit boek net zo hoog als de voorgaande exemplaren? Daar ga je vandaag achter komen. Lees snel verder!

De verkoper van Fitchef Family is Mark Oosterwijck. Hoewel hij er in het begin nog een éénling was, zit er nu met het Fitchef B.V een echt bedrijf achter. Mark heeft als sinds het begin e-books en gewone fysieke boeken over gezonde voeding (Vet Verliezen 1.0, Fitchef, Fitchef Turbo) uitgegeven en er vervolgens echt werk van gemaakt door Fitchef B.V te starten. Volgens de teampagina zijn er totaal 18 personen werkzaam (freelance of niet is onduidelijk). De bedrijfsinformatie is openlijk op de website te vinden en er staan zelfs duidelijk links naar een klachtenprocedure als je niet tevreden bent met de producten van Fitchef. Dat is een goed punt. Een klachtenprocedure ontbreek vaak bij aanbieders van digitale producten en hoewel Fitchef Family een fysiek boek is en geen digitaal product, biedt Fitchef wel een digitaal product aan in de vorm van een maandelijks abonnement voor gezonde recepten. Op het gebied van transparantie en openheid ziet het er allemaal erg goed uit.

Op de salespage van Fitchef Family vinden we eigenlijk geen claims die niet waargemaakt kunnen worden. Fitchef Family is, zoals de naam al doet vermoeden geschreven voor de hele familie. Het bevat 99 gezonde recepten en er is voor iedere gelegenheid een recept aanwezig in het boek. Hoewel we in een vorige review van een boek (Word de beste versie van jezelf) gezien hebben dat tellen soms fout kan gaan, is dat eigenlijk de enige claim die we goed kunnen controleren😉. We hebben er, gezien er aan de vorige producten van Fitchef erg veel aandacht besteed was, het volste vertrouwen in dat dat in dit geval wel goed komt. Voor de gein weer eens een no nonsens verkoop pagina zonder al teveel poespas en claims. Heerlijk🙂

Fitchef Family is geen digitaal e-book, maar een fysiek boek dat je in je boekenkast kan zetten. Het is een hardcover boek dat stevig in elkaar zit en in de eerste oogopslag geen goedkoop flutboekje is. De geur is een beetje chemisch van de inkt (heh? heeft hij het nou over de geur?). Bij het bladeren door het boek valt ons op dat de bladzijden goed dik zijn, wat waarschijnlijk ook nodig is. De pagina’ s zijn namelijk full color gedrukt, dus het papier moet wel wat inkt kunnen hebben.

Fitchef Family

Fitchef Family

Op naar de inhoud. Na de inhoudsopgave vinden we de volgende hoofdstukken terug in het boek:
Inleiding: Naast een algemene beschrijving van wat gezonde voeding nou precies is, bevat dit hoofdstuk handige tips om de kinderen (en misschien de partners ook wel) aan gewend te laten raken aan gezonde voeding.
1. Als er weinig tijd is om te koken: Dit hoofdstuk speelt in op de momenten wanneer je weinig tijd hebt om te koken en daardoor denkt dat het niet mogelijk is om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Het spitst zich toe op maaltijden die 20/25 minuten kosten om te maken (inclusief voorbereiding). Een voorbeeld van een recept: Rundvleesstoofpotje met kikkererwten en veel groenten. Totaal aantal recepten: 16
2. Als er meer tijd is om te koken: In dit hoofdstuk ben je wat meer tijd bezig met de recepten. Soms is de voorbereiding al een half uur, of moet na een voorbereiding van 15 minuten het gerecht nog een half uur de oven in. Een voorbeeld van een recept: Mac’n cheese met pompoen. Totaal aantal recepten: 9
3. Als iemand gaat sporten: Deze maaltijden zijn van tevoren te bereiden en te portioneren, zodat iedereen op zijn eigen moment zijn portie in de oven kan doen om een lekkere maaltijd te eten. Ideaal dus voor de avonden waarbij er gesport wordt. Een voorbeeld recept: Gegrilde rundvleeswrap. Totaal aantal recepten: 7
4. Gezellig weekendkoken: Dit hoofdstuk bevat recepten waarbij het samen klaarmaken centraal staat. Zorg ervoor dat kinderen met het bereiden van eten bezig zijn en betrek ze erbij. Dan is de kans groter dat ze zonder tegenzin een gezonde maaltijd opeten. Een voorbeeld van een recept: Nassi goreng met saté en pindasasus. Totaal aantal recepten: 6
5. Tv diner: Soms is het lekker om gewoon even voor de televisie je avond maaltijd te nuttigen. Vaak is het dan pizza of een andere ongezonde hap, maar dit hoofdstuk laat zien dat je ook prima een gezonde maaltijd als tv diner kunt eten. Een voorbeeld van een recept: Goedgevulde weekendtaco’s met guacamole. Totaal aantal recepten: 7
6. Ontbijt: Natuurlijk een belangrijke maaltijd van de dag en als die al gezond begint met de juiste voedingsstoffen, wordt er overdag verder minder naar ongezonde dingen gekeken. Een voorbeeld van een recept: Blauwe bessen-appelcrumble. Totaal aantal recepten: 9
7. Meeneemlunch: Eet jij tijdens je werklunch altijd een ongezonde afhaallunch, of kies je in de kantine vaak voor het broodje kroket? Dan is dit hoofdstuk ideaal voor jou. Gezonde lunches die niet klef of vies worden als ze al even in een bakje gelegen hebben. Daar voor zijn gelukkig de tips die bij elk gerecht geserveerd worden ;). Een voorbeeld van een recept: Flatbreadsandwich met pulled chicken en coleslaw. Totaal aantal recepten: 7
8. Snacks om mee te nemen: Heb je nog ruimte in je koffer of je schooltas? Dan past er vast nog wel een gezonde snack die gemaakt is met een recept uit dit hoofdstuk. Een voorbeeld van een recept: Fruitmuffins. Totaal aantal recepten: 7
9. Familie over de vloer: Iedereen geeft wel eens een feestje. Een ideaal moment om even los te gaan met de chips, ongezonde hapjes en als kers op de taart natuurlijk de taart. Met de recepten uit dit hoofdstuk kan het ook lekker en gezond. Een voorbeeld van een recept: Kaasspiralen met pompoenpitten. Totaal aantal recepten: 11
10. Kids in de keuken: Laat de kinderen meehelpen in de keuken, dan leren ze meer over voeding en zijn ze bewuster bezig met wat ze eten. Dit hoofdstuk legt de nadruk op het leuk maken van koken en eten. Denk hier bijvoorbeeld aan de presentatie. maak van je pizza een gezicht, of maak lekkere gevulde eitjes. Deze recepten zijn eenvoudig te maken en voor de kinderen goed bij te benen. Een voorbeeld van een recept: Vrolijke bloemkoolpizza. Totaal aantal recepten: 10
11. Basisrecepten: Veel gerechten bevatten basisproducten zoals bijvoorbeeld Ketchup, of Hummus. Wist je dat die eenvoudig zelf te maken zijn, weinig tijd kosten om te maken en nog veel lekkerder zijn ook? Een voorbeeld van een recept: Fitchef frietsaus. Totaal aantal recepten: 10
Als afsluiter is er voor het nette nog een index per hoofdstuk, maar ook een index op alfabetische volgorde. De recepten zien er smakelijk uit en voor de ingrediënten hoef je niet de halve stad door omdat ze zo exotisch zijn.

Fitchef-inhoud

Fitchef-inhoud

De inhoud van elk recept is volgens een vast stramien en dat stramien is erg uitgebreid. Net als bij alle FitChef boeken bevatten ze de volgende informatie:
Ingrediënten, keukenbenodigdheden, bereidingstijd, voor hoeveel personen het recept is, stappenplan om het te maken en bij elk gerecht staat een tip. Deze tip kan variëren van een tip over het vinden van de beste smaakvolle ingrediënten, tot bewaar of serveertips. Daarnaast is de voedingswaarde per portie nog te vinden uitgesplitst in Kcal, eiwitten, koolhydraten, vetten en voedingsvezels. Elk recept is voorzien van een afbeelding van het eindresultaat. Het enige dat we nog miste is een icoontje van allergie informatie, zoals je soms op menukaarten in restaurants wel ziet. Hoewel je precies ziet welke ingrediënten er in gaan en je weet waarschijnlijk zelf wel uit ervaring welke ingrediënten voor allergie vrije varianten vervangen kunnen worden is een indicatie wel handig om in één oogopslag te kunnen zien of je op moet letten.
Dat laatste puntje mag de pret echter niet drukken. Het boek is een lust voor het oog en je kunt zien dat er over veel zaken goed nagedacht is. het is erg compleet en de recepten die er in staan zijn niet de standaard recepten die je in elk gezonde recepten kookboek tegenkomt. Als we de claims van de salespage er nog eens naast leggen: Er is voor heel veel gelegenheden een recept aangeleverd (zie hoofdstukindeling) en er zitten totaal 99 recepten in. Wat er beloofd wordt, wordt dus ook waargemaakt ;).

We kunnen een aantal reviews en klantervaringen vinden, de één wat meet inhoud dan de ander, maar over het algemeen zijn ze allemaal positief. We vinden er in ieder geval geen één die Fitchef met oplichting in verband brengt of er eventueel een negatieve ervaring op na houdt. Dat is eigenlijk wat je wil en het minste wat je zou verwachten, maar het tegendeel komt echter nog vaak voor in de praktijk. Bij Fitchef hoef je daar in ieder geval geen angst voor te hebben. De klantervaringen zijn goed en de producten, zo ook Fitchef Family wordt als een mooie toevoeging in de keuken gezien.

De prijs voor het boek is €29,95. Voor een kookboek met 99 recepten in fysieke vorm, dus een mooi boek dat je in je boekenkast kwijt kunt en dat wat gebruik en geblader aankan vinden we dat een prima prijs. Vind je het zelf wat te duur, dan kun je met code FAMILY (zolang die geldig is) nog €5 euro extra korting scoren. Bestel je meer exemplaren, omdat je er bijvoorbeeld 1 cadeau doet, dan gaat de prijs ook omlaag. De €29,95 is overigens inclusief verzendkosten.

Toen we een verzoek binnen kregen van Mark Oosterwijck om zijn nieuwe boek Fitchef Family te reviewen waren we blij verrast en erg nieuwsgierig. Natuurlijk hebben we ervaring met de boeken van Fitchef. in het verleden hebben we deze gereviewed en we waren erg te spreken over de kwaliteit en de aandacht en het werk dat in de boeken zit. We waren erg benieuwd of Fitchef Family aan dezelfde standaarden onderworpen kon worden en dat kon Fitchef Family zeker. Het is een prachtig boek waar veel handige en slimme dingetjes in zitten om het gebruik ervan te vergemakkelijken. De insteek om naast de standaard ontbijt, lunch en diner / dessert momenten ook te kiezen voor momenten waarbij gezond eten echt lastig wordt, zoals verjaardagen of op de dagen dat iedereen aan het sporten is, vinden we een goede insteek. De recepten zien er smakelijk en gezond uit en alle benodigde informatie is bij het recept aanwezig om inzicht te krijgen of het recept wel of niet gezond is. Ook de insteek om Fitchef voor de hele familie te maken met kleine tips om het voor kinderen ook leuk te maken is iets dat vrij nieuw, maar blijkbaar tegenwoordig wel broodnodig is voor de markt van gezonde voeding. Wij vinden in ieder geval dat Fitchef Family een prima family product is waar je met het hele gezin plezier aan kunt beleven. We kijken uit naar het volgende boek van Fitchef! (maar blijven voorlopig uiteraard eerst Fitchef Family even gebruiken)

• Is Mark van Oosterwijck – Fitchef B.V. te vertrouwen?
  • Is Fitchef Family het geld waard, of niet?
  • Wat zijn de ervaringen met Fitchef Family van Mark van Oosterwijck – Fitchef B.V.?