Review: Online Pianocursus van onlinemuziekcursus.nl (Elize van den Berg)

Een muziek instrument spelen is het mooiste wat er is. Je kunt er al je creativiteit in kwijt en als het goed is, is het nog prettig voor anderen ook! Ten minste, als je een beetje bedreven bent in het bespelen van de instrumenten die je kiest. Er zijn een aantal wegen om bedreven te worden in het bespelen van meen muziekinstrument. Eén daarvan is het volgen van een online muziek cursus en daar hebben we er al een aantal van de revue zien passeren hier op ppreviews. Vandaag voegen we daar een nieuwe aan toe. Het is de online piano cursus van onlineuziekcursus.nl de cursus wordt gegeven door Elize van den Berg. Kan het zich meten aan andere muziek cursussen die we al gereviewed hebben? Daar ga je vandaag achter komen! Lees snel verder 😉

De verkoper van de cursus is B&J online. Het is een bedrijfje dat volgens de KVK verantwoordelijk is voor het verkopen van kennis producten via internet. Het is gevestigd in een woonhuis in Spakenburg waar ook een haringfileerderij en een kinderkleding(web)shop gevestigd is.

Elize van den Berg

Elize van den Berg

Via de website Onlinemuziekcursus.nl zijn tot nu toe vier muziekcursussen te vinden, namelijk piano spelen, gitaar spelen, drummen en zang. De kvk en contact gegevens zijn goed vindbaar op de website en voor de online pianolessen hebben ze zelfs iemand weten te strikken die daadwerkelijk een goede track record heeft. Namelijk Elize van den Berg. Elize is eenvoudig te vinden via het internet en we zien snel dat ze al behoorlijk wat ervaring heeft met pianospelen en ook in het lesgeven ervan. Ze heeft gewerkt als pianolerares en is blijkbaar ook van goede wil geweest om zich als centrale persoon voor de pianolessen van onlineuziekcursus.nl op te werpen (al dan niet als inhuur kracht). Hoe dan ook. As we zo naar dit plaatje van de verkopende partij kijken zien we tot nu toe nog niet veel om je zorgen over te maken. Alles is behoorlijk transparant. Het bedrijf is niet gevestigd in een leegstaand pand, een flatje in een pauper wijk of een bedrijfshal met honderden brievenbussen. Dat hebben we in het verleden wel eens anders gezien. Een goed teken dus!

Er worden niet heel veel claims gedaan op de salespage, hoewel er wel een bepaalde wens geschetst wordt. Een liedje spelen binnen een paar lessen, Je man of vrouw verrassen met een privé concertje of een liedje mee te kunnen spelen op de piano of je keyboard als je het op de radio hoort. Verder is het enkel een opsomming van de dingen die je krijgt. 20 lessen in videoformaat, 14 dagen garantie, een lesboekje in PDF formaat en verder weinig spannends wat niet waargemaakt kan worden. Er wordt niet concreet gezegd dat de wens van het spelen van liesjes uitkomt en dat is maar goed ook. De praktijk blijkt namelijk iets anders te liggen.

Het totale pakket dat je ontvangt bij de cursus pianospelen van onlinemuziekcursus is behoorlijk compleet. Als eerste ontvang je een PDF waarin de informatie benodigd voor de cursus. Het zogenaamde cursusboek telt 48 pagina’s en bevat naast een korte introductie een hoofdstuk voor elke les. Elk hoofdstuk bevat de informatie voor die les, zoals korte stukjes bladmuziek, of eventueel ruimte om de vragen die tijdens de les gesteld worden in te vullen. Vervolgens krijg je toegang tot 20 lessen.

Leden gedeelte

Leden gedeelte

Deze lessen zijn in video formaat. De video’s verschillen van lengte tussen de 10 en 15 minuten en zijn van goede kwaliteit. Zodra er acties op de piano zijn, wordt het beeld gesplitst in drie delen waarbij je vanaf verschillende standpunten de handen op de piano duidelijk in beeld ziet. Ook de piano en de toetsen die geraakt worden zijn onderin beeld goed zichtbaar. Elize weet alles duidelijk uit te leggen en de cursus is prima van opbouw. Je begint met de basis van de piano en vervolgens leer je stap voor stap je eerste deuntjes spelen op de piano. Het is een beginnerscursus, dus kan je al een deuntje spelen, dan is deze cursus niet voor jou weggelegd. Wat ons erg opviel aan de video’s en wat ook erg storend was in onze ogen is het overduidelijk rustige praten en duidelijk articuleren van Elize. De zinnen zijn met overdreven pauzes ingesproken, zodat er nadien weinig moeilijkheden waren met het editen van het geluid. Het is net alsof je naar het voorlezen van een computer zit te luisteren, zo houterig klinkt het. In onze ogen zorgt dat er voor dat we een beetje afstand voelden tussen de muziekdocent en ons. Gelukkig zijn de video’s maar ongeveer 10 minuten, maar als je de piano weglaat uit de video’s is het net alsof je als kleuter een lesje Nederlands spreken krijgt. Dat is jammer. Het doet echter niet veel af aan de inhoud van de cursus, want de inhoud en opbouw zijn duidelijk en voor elke beginner goed te volgen.

Er zijn behoorlijk wat reacties en ervaringen te vinden van de pianocursus van onlinemuziekcursus.nl. Het blijkt dat deze cursus al een aantal keren via aanbiedingssites verkocht is en daarmee al een aantal klanten heeft kunnen overhalen om hun reactie en score door te geven aan onafhankelijke keuringssites. Wat we over het algemeen lezen is dat de cursus inderdaad als een “opgezegd verhaaltje” gepresenteerd wordt, zoals wij ook al concludeerden. De kwaliteit is prima te noemen, maar de cursus is echt voor beginners. Klanten die al piano spelen lijken de cursus overduidelijk voor beginners te vinden. Over het algemeen zijn de reacties positief. Dat is een goed teken 😉

De prijs van het hele pakket, dus de 20 lessen in videoformaat is €47,- euro. Op zich is dat een prima prijs. Andere pakketten die bijvoorbeeld over leren gitaar spelen gaan zijn wat duurder, maar die zijn ook wat completer en bevatten meer materiaal. Voor de €47,- euro kunnen we in ieder geval zeggen dat je waar voor je geld krijgt. Een cursus van een docent die je elke keer moet bezoeken is vele malen duurder en kan je ook niet in je eigen tijd doen ;). Tijdens het schrijven van deze review is er op Groupon ook een actie beschikbaar waarmee je een cursus voor €17,99 krijgt. Als je even via Google zoekt op Groupon en B&J online, dan komt hij vanzelf naar boven. Als dat niet meer zo is, dan ben je dus te laat 😉 en moet je de cursus maar via één van de links via deze review aanschaffen.

We hebben in het verleden al een paar muziekcursussen gereviewed en deze waren qua inhoud net wat anders opgebouwd dan de pianocursus van onlinemuziekcursus.nl. Waar je bij de andere cursussen gelijk liedjes leert te spelen, is de methode van onlinemuziekles.nl wat meer klassiek. Klassiek als in de opbouw van de cursus. Je leert maar een paar basis liedje, zoals mary had a little lamb. Het eindresultaat van de cursus is dus niet dat je een vol lied op de piano kunt spelen, maar dat je de basis van het pianospelen kent. Je leert dus eerst waarom je wat doet, voordat je leert iets te doen ;). Dat kan voor sommigen een oplossing zijn, maar je kunt natuurlijk voor jezelf nagaan wat je doel is. Een gedegen basis zonder het kunnen spelen van liedjes, of geen echte basis, maar wel liesjes kunnen spelen. De kwaliteit van de pianocursus is prima, hoewel Elize van den Berg best wat aan haar presentatievaardigheden mag doen. De gesproken teksten zijn behoorlijk houterig en overdreven voorgelezen. De cursus is voor beginners, en dan ook echt voor de absolute beginners. Als je al een riedeltje op de piano kunt spelen, dan heb je niet veel aan deze cursus en kun je beter voor een gevorderde cursus gaan als je die kunt vinden. Verder is het een prima beginnerscursus voor de prijs.

• Is Elize van den Berg te vertrouwen?
    • Is Elize van den Berg een oplichter?
    • Is Online Pianocursus van onlinemuziekcursus.nl het geld waard, of is het oplichting?