Review: Pianoles van René (René Knops)

Ken je die piano’s op de NS stations? Die piano’s waar je zelden een goede pianist tegenkomt? Vaak een puber die maar wat op de toetsen loopt te rammen voor de aandacht, of iemand die alleen de deuntjes van Amelie kent? Zou het niet geweldig zijn als jij daar even een paar mooie deuntjes ten gehore kunt brengen, maar dan vooral de deuntjes die net even anders zijn dan de riedeltjes die je dag in, dag uit uit die piano’s hoort? Dan zal je toch echt piano moeten leren spelen. Gelukkig zijn er genoeg cursussen te vinden om dit te leren. Ook online. Na onze reviews over Piano Pro van Steven Pruis en en de pianocursus van Online Muziekcursus hebben we er vandaag nog één om aan de lijst toe te voegen. Pianoles van René van René Knops. Kan je na het volgen van zijn lessen fatsoenlijk piano spelen, of zelfs de sterren van de hemel spelen op elk NS station waar zo’n piano staat? Daar ga je vandaag achter komen. Lees snel verder!

De verkoper van Pianoles van René is René Knops. Vandaar ook de titel pianoles van René. René Knops is al meer dan 15 jaar Muziekleraar via zijn muziekschool De Piano. Zijn lessen zijn niet gelimiteerd tot pianolessen, maar in het geval de Pianoles van René natuurlijk wel. Hij doet zich niet anders voor dan hij is, dus René is gewoon René.

René Knops

René Knops

Zijn bedrijfsgegevens en mogelijkheid om contact op te nemen staan niet direct op de salespage vermeld, maar via de FAQ op de salespage is wel een link naar de contactpagina van Pianolesvanrene.nl te vinden. Daar staan zijn bedrijfsgegevens netjes zichtbaar voor iedereen. Er wordt niets verborgen en de zaken gaan transparant. Dat is een goed teken, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij muziek cursussen niet heel geheimzinnig gedaan wordt over de personen die er achter zitten. Dat scheelt in ieder geval wat speur en uitzoekwerk ;). Op dit gebied dus niets om je zorgen over te maken.

De verkoper. René Knops dus, doet op zijn salespage niet heel veel claims of beloftes. Hij somt alle excuses op waarom mensen niet met pianoles beginnen met onder andere argumenten over de prijs, de tijd die er in gaat zitten en de moeilijkheidsgraad. Deze weerlegt hij daarna met de melding dat zijn cursisten dit de afgelopen jaren gewoon gedaan hebben en nu de leukste liedjes van tv, radio en Youtube spelen. Ze overtreffen hun eigen verwachting en die van anderen door het gewoon te doen en besparen daarmee natuurlijk honderden euro’s. Vervolgens wordt er nog een relatief nauwkeurige berekening voorgeschoteld van wat muziekles op een muziekschool of van een privédocent je gaat kosten en dat een online cursus vele malen goedkoper is. Daar is natuurlijk niets aan gelogen. Hij verteld je ook in een manier van nummers en getallen wat er ongeveer in de cursus zit. Een voorbeeld: 60 populaire pianoliedjes en drie essentiële vaardigheden van dit en drie geheimen van dat. Wij vinden dit lijstje een beetje kunstzinnig uitgemolken en tegenvallen (KUT). Vaak zien we hoeveel modules er precies in een cursus zitten en wat het eindresultaat is als iemand zich goed inzet voor de cursus. Dat missen we hier echter. Hoe werkt de methode? Dat blijkt een enorm geheim te zijn, want via de salespage krijg je totaal geen idee waar de cursus nou precies uit bestaat of wat je te wachten staat. Dat vinden we wat tegenvallen.

Uiteindelijk ben je natuurlijk benieuwd waar de cursus precies uit bestaat, want ia de salespage wordt je daar niet echt wijs uit. De cursus is grofweg in te delen in 4 modules.
Elke module bevat een aantal video’s en een aantal PDF bestanden die je eventueel kunt uitprinten. De modules zijn te vinden in het leden gedeelte van Pianolesvanrene.nl Na betaling krijg je een gebruikersnaam en een wachtwoord via e-mail, waarmee je vervolgens in kunt loggen.

De eerste module is de echter pianoles voor beginners. Met 53 video’s , bijbehorende PDF bestanden waar meer achtergrondinformatie in staat en een e-mail die voor zes weken lang voor motivatie zorgt krijg je de eerste beginselen van het pianospelen voorgeschoteld. Je krijgt niet zoals de klassieke muzieklessen gelijk les in noten lezen. De lessen gaan uit van akkoorden en deze leer je eerst spelen. Zo kun je relatief snel de liedjes die uit simpele akkoorden bestaan spelen.

De tweede module is voor de gevorderde pianospeler. Logischerwijs volgt deze na de eerste module. In deze module ga je wat dieper in op de akkoorden en leer je handigheidjes die je tijdens het spelen kunt gebruiken. De module bevat 30 video’s en wordt aangevuld met wederom een aantal PDF bestanden met ondersteunende informatie.

leden omgeving

leden omgeving

Tijdens de derde module kom je pas toe aan het noten lezen. Daar gaat deze derde module namelijk over. Met 7 video’s en een paar PDF bestanden krijg je de handvatten aangereikt om razendsnel noten te leren lezen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen en daarna nog toepassen door te spelen op de piano. De methode die je aangereikt wordt houdt het leuk en niet te stijf, maar het blijft een feit dat dit eigenlijk het minst leuke is, of juist het meest uitdagende, van de cursus. Het ligt er maar hoe je het bekijkt.

De vierde en laatste module bevat een groot aantal meespeel liedjes (60+), waarbij met videomateriaal eenvoudig uitgelegd wordt hoe je ze moet naspelen. Bij elk liedje krijg je de bladmuziek ook bijgeleverd, zodat je zelf ook met bladmuziek kunt oefenen als je dat wil. De sinterklaas- en kerstliedjes die vermeld worden op de salespage zijn onderdeel van deze module.

De video’s zijn van prima kwaliteit en hebben als er liedjes gespeeld worden duidelijk een piano in beeld. Op deze manier zijn de toetsen die je in moet drukken goed zichtbaar en is het spelen goed te volgen. De PDF bestanden zijn wat basic, maar dan kan je ze lekker goedkoop in zwart wit uitprinten, zonder dat er wat aan informatie verloren gaat.
Naast de vier bovenstaande modules krijg je nog toegang tot een online community. Geen besloten Facebook pagina, zoals je vaak ziet, maar een gesloten community waar leden hun eigen video’s kunnen uploaden van de stukken die ze spelen. Zowel René als andere leden geven vervolgens opbouwende kritiek, zodat je nog beter wordt in spelen.

Als je trouwens kiest voor de éénmalige betaling en dus voor het hele jaar gelijk vooruit betaald, ontvang je als bonus nog een metronoom toegestuurd. Hoewel het de allergoedkoopste metronoom is die je op Aliexpress kunt vinden, vinden we het toch een leuk presentje. (en het zorgt er voor dat de geld terug garantie iets lastiger wordt, want dan moet de metronoom ook teruggestuurd worden 😀 )

Er zijn behoorlijk wat persoonlijke ervaringen en reviews te vinden over Pianoles van René.Deze zijn over het algemeen positief. De lessen worden als makkelijk te volgen ervaren en de uitleg is duidelijk. Ook zijn de video’s van prima kwaliteit. Er is wat commentaar te vinden op de methode van René. Deze begint namelijk niet met noten lezen, maar met akkoorden spelen. Sommige die hards vinden dit niet de goede volgorde, maar de daadwerkelijke gebruikers zijn er behoorlijk enthousiast over. De positieve reacties zijn op verschillende media te vinden en wijd verspreid.

Pianoles van René is af te rekenen in twee varianten. Je kunt kiezen voor de éénmalige betaling, waarbij je ineens een heel jaar afrekent. Dan ben je €149,- euro kwijt. Dan heb je gelijk toegang tot alle lessen voor zolang de cursus online blijft. Het levenslange lidmaatschap dus. Is €149,- euro in eens je een beetje teveel van het goede, dan kun je nog kiezen voor de maandelijkse betaling. De eerste maand is dan een symbolische 1 euro om het “uit te proberen”. Na deze eerste maand volgen er 11 maandtermijnen van €15,95 wat in totaal iets meer dan €176,- euro maakt. Na deze 12 maanden stoppen de betalingen en heb je net als bij de éénmalige betaling een levenslang lidmaatschap. Maandelijkse betalen is iets duurder, maar geeft je wel de vrijheid om na drie maanden op te zeggen. Als je echter opzegt heb je geen levenslang lidmaatschap, dus ook geen toegang meer. Die keuze zal je voor jezelf moeten maken.
€150,- euro voor de pianocursus is op zich niet heel veel geld. Er zijn uiteraard goedkopere cursussen te vinden, zoals de pianoles van Elize van den Berg (klik hier voor de review), maar deze cursussen zijn over het algemeen iets minder uitgebreid en vereisen extra aankopen om tot hetzelfde cursusaanbod te komen (en dezelfde of zelfs een hogere prijs). Al met al vinden wij het een prima prijs voor een uitgebreide pianocursus die je in je eigen tijd thuis kan doen met de begeleiding die je ook in een muziekschool zou krijgen. Aan het eind van het jaar ben je echter wat goedkoper uit.

Laten we eerlijk zijn. Er zijn enorm veel online piano cursussen te vinden op het internet en feitelijk verschillen ze niet heel veel van elkaar. De kwaliteit van allemaal is goed en afhankelijk van de prijs, ontvang je meer of minder lesmateriaal. Daar blinkt ook de online piano cursus van René Knops niet in uit. Waar hij wel in uitblinkt is zijn enthousiasme. Hij zorgt er voor dat je bezig blijft en hij moedigt je aan om de interesse niet te verliezen tijdens de eerste weken van de cursus. Daarna ga je zelf de lol in het pianospelen ontdekken en kan je verder met de andere nummers. Het beginnen met akkoorden, zodat je snel een liedje kunt spelen, of in ieder geval het gevoel hebt dat je wat kunt is tegenwoordig vooral bij de online lessen een vaak geziene methode. René vergeet hier gelukkig geen basis aan kladmuziek lezen bij te doen, dus dat is weer een puntje voor hem. Iets dat wel een waardevolle toevoeging is, is de online community. Daar kun je video’s van je eigen speelsels plaatsen en eventueel opbouwende kritiek ontvangen. Daarmee gaat René steeds dichter bij de gewone muziekschool zitten op het gebied van lesgeven. Het blijft natuurlijk wel de vraag of jij het voor elkaar krijgt om een video te plaatsen, maar daar heb je Google natuurlijk voor als ondersteuning ;). Al met al is het een prima piano cursus voor een prima prijs. Ja er zijn goedkopere cursussen te vinden, maar deze zijn iets minder uitgebreid (niet slechter). Wil je piano leren spelen op een manier die net even wat anders is dan de muziekschool, in je eigen tijd en waar je wil (zoals thuis)? Dan is Pianoles van René een prima keuze!

• Is René Knops te vertrouwen?
  • Is René Knops een oplichter?
  • Is Pianoles van René het geld waard, of is het oplichting?