Review: Pianoles van René (René Knops)

Ken je die piano’s op de NS stations? Die piano’s waar je zelden een goede pianist tegenkomt? Vaak een puber die maar wat op de toetsen loopt te rammen voor de aandacht, of iemand die alleen de deuntjes van Amelie kent? Zou het niet geweldig zijn als jij daar even een paar mooie deuntjes ten gehore kunt brengen, maar dan vooral de deuntjes die net even anders zijn dan de riedeltjes die je dag in, dag uit uit die piano’s hoort? Dan zal je toch echt piano moeten leren spelen. Gelukkig zijn er genoeg cursussen te vinden om dit te leren. Ook online. Na onze reviews over Piano Pro van Steven Pruis en en de pianocursus van Online Muziekcursus hebben we er vandaag nog één om aan de lijst toe te voegen. Pianoles van René van René Knops. Kan je na het volgen van zijn lessen fatsoenlijk piano spelen, of zelfs de sterren van de hemel spelen op elk NS station waar zo’n piano staat? Daar ga je vandaag achter komen. Lees snel verder!

De verkoper van Pianoles van René is René Knops. Vandaar ook de titel pianoles van René. René Knops is al meer dan 25 jaar Muziekleraar en oud eigenaar van muziekschool De Piano. Zijn lessen zijn niet gelimiteerd tot pianolessen, maar in het geval de Pianoles van René natuurlijk wel. Hij doet zich niet anders voor dan hij is, dus René is gewoon René.

René Knops

René Knops

Zijn bedrijfsgegevens en mogelijkheid om contact op te nemen staan op de salespage en zoals het hoort op alle pagina’ s van zijn website vermeld. Een goed zaak. Er wordt niets verborgen en de zaken gaan transparant. Dat is een goed teken, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij muziek cursussen niet heel geheimzinnig gedaan wordt over de personen die er achter zitten. Dat scheelt in ieder geval wat speur en uitzoekwerk ;). Op dit gebied dus niets om je zorgen over te maken.

De verkoper. René Knops dus, doet op zijn salespage niet heel veel claims of beloftes. Hij somt alle excuses op waarom mensen niet met pianoles beginnen met onder andere argumenten over de prijs, de tijd die er in gaat zitten en de moeilijkheidsgraad. Deze weerlegt hij daarna met de melding dat zijn cursisten dit de afgelopen jaren gewoon gedaan hebben en nu de leukste liedjes van tv, radio en Youtube spelen. Ze overtreffen hun eigen verwachting en die van anderen door het gewoon te doen en kunnen nu geneiten van het spelen van de piano. Vervolgens wordt er nog een relatief nauwkeurige berekening voorgeschoteld van wat muziekles op een muziekschool of van een privédocent je gaat kosten en dat een online cursus vele malen goedkoper is. Daar is natuurlijk niets aan gelogen. Je krijgt een net overzicht van de onderdelen waar de cursus uit bestaat en uiteindelijk ook nog een opsomming van de vaardigheden die je na het volgen van de cursus hebt geleerd. Over het algemeen komt het neer op “aan het einde van de cursus kan je piano spelen, niet alleen door noten te lezen, maar ook door te improviseren.” Dat is natuurlijk een wens van iedereen en met inzet lijkt ons dat inderdaad haalbaar binnen de 12 tot 25 weken die ervoor staan. Tot nu toe weinig dat niet haalbaar of onrealistisch is. Naast een opsomming van de inhoud van de cursus wordt duidelijk uitgelegd wat de extra’s zijn die je bij de cursus krijgt, zoals een App en een besloten community. Dat zint ons goed.

In het verleden werd je via de salespage niet echt wijs over de inhoud van de cursus. Dat is tegenwoordig sterk veranderd. Er wordt meerdere malen opgesomd waar de cursus precies uit bestaat. Natuurlijk is de inhoud van de cursus in de loop van de tijd ook sterk verbeterd en René verzekerde ons ervan dat de cursus nog steeds uitgebreid en verbeterd wordt.
Na het aanschaffen van de cursus ontvang je logingegevens via de e-mail. (Check je spamfolder!). Met deze gegevens krijg je toegang tot het online leden gedeelte van de cursus.

Zoals gezegd is het lesprogramma in de tijd behoorlijk uitgebreid. Het bestaat op dit moment uit 4 hoofdonderdelen die elk uit een aantal modules bestaan. Deze losse modules bestaan uit video’s, soms vergezeld van PDF documenten die het lesmateriaal in de video’ s ondersteunen.

Het eerste onderdeel is de starterscursus. In deze cursus krijg je de basisbegrippen uitgelegd en wordt de rest van de cursus toegelicht. Het is je introductie tot alles wat komen gaat in de complete cursus. Het bestaat uit 12 video’ s waarin je onder andere de keuze van het instrument, de juiste vingerpositie en het spelen van vier basisakkoorden behandeld worden.

Het tweede onderdeel is de daadwerkelijke beginnerscursus. In dit onderdeel, dat uit 6 modules en een bonus bestaat (totaal 65 video’s) leer je de beginselen van het pianospelen. Je leert akkoorden spelen, een basis over ritme en de beginselen van de toonladder. Naast de basisinformatie krijg je handige tips en een bonus bestaande uit piano licks. Piano licks zijn standaard en veel gebruikte reeksen van toetsaanslagen.

Het derde onderdeel, de vervolgcursus, bestaat wederom uit 6 modules en een totaal van 30 video’s. Dit onderdeel bouwt voort op het eerste onderdeel en gaat dus dieper in op akkoorden, de theorie achter de muziek, techniek, tips voor je keyboard en het improviseren met akkoorden. Je krijgt in deze modules wat meer inzicht in waarom je bepaalde dingen doet bij het spelen. Dit onderdeel wordt afgesloten met een evaluatie van het vervolgtraject.

leden omgeving

leden omgeving

Tijdens het vierde onderdeel kom je pas toe aan het noten lezen. Met 5 modules en 2 bonussen, in totaal 7 video’s, krijg je de handvatten aangereikt om razendsnel noten te leren lezen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen en daarna nog toepassen door te spelen op de piano. De methode die je aangereikt wordt houdt het leuk en niet te stijf, maar het blijft een feit dat dit eigenlijk het minst leuke is, of juist het meest uitdagende, van de cursus. Het ligt er maar hoe je het bekijkt.

Alle bovenstaande onderdelen bestaan niet enkel en alleen uit video’ s Veel video’s worden begeleid door geluidsfragmenten, waaraan je kunt horen hoe het eindresultaat moet zijn. Ook worden er bij veel modules PDF bestanden met extra informatie of notenschema’ s meegeleverd.

De video’s zijn van prima kwaliteit en hebben als er liedjes gespeeld worden duidelijk een piano in beeld. Op deze manier zijn de toetsen die je in moet drukken goed zichtbaar en is het spelen goed te volgen. De PDF bestanden zijn wat basic, maar dan kan je ze lekker goedkoop in zwart wit uitprinten, zonder dat er wat aan informatie verloren gaat.
Naast de vier onderdelen krijg je nog een aantal bonussen meegeleverd:
– Toegang tot een online community. Geen besloten Facebook pagina, zoals je vaak ziet, maar een gesloten community waar leden hun eigen video’s kunnen uploaden van de stukken die ze spelen. Zowel René als andere leden geven vervolgens opbouwende kritiek, zodat je nog beter wordt in spelen.
– Webinaropnames met extra oefentips (totaal 5 video’s).
– Workshop ‘Je eigen pianospel opnemen’. In deze workshop leer je, je raadt het al, je eigen pianospel op te nemen. Handig voor het geval je niet helemaal zeker bent van je pianospel en het toch even aan de experts in de online community wil toetsen. (haha toetsen!! 😉 ) (4 video’s)
– Workshop Bluespiano. In deze workshop van een uur leer de de basis van het blues spelen op de piano.
– 6 weken e-mailcoaching. Deze e-mail coaching bestaat uit tips en tricks om te spelen en ook gemotiveerd te blijven.
– Een App. Met deze app die voor zowel Android als IOS beschikbaar is, heb je snel toegang tot het lesmateriaal en de online community. Zo kun je bijvoorbeeld je telefoon of tablet bij de hand houden als je aan het oefenen bent.

Al met al is het een behoorlijk compleet lesprogramma dat alle facetten van het leren pianospelen goed aanpakt. het is makkelijk te volgen en als je het niet helemaal snapt of nog vragen hebt, kun je terecht op de besloten community of direct contact hebben met René zelf. Niet gek dus!

Er zijn behoorlijk wat persoonlijke ervaringen en reviews te vinden over Pianoles van René. Deze zijn over het algemeen erg positief. De lessen worden als makkelijk te volgen ervaren en de uitleg is duidelijk. Ook zijn de video’s van prima kwaliteit. Er is wat commentaar te vinden op de methode van René. Deze begint namelijk niet met noten lezen, maar met akkoorden spelen. Sommige die hards vinden dit niet de goede volgorde, maar de daadwerkelijke gebruikers zijn er behoorlijk enthousiast over. De positieve reacties zijn op verschillende media te vinden en wijd verspreid.

De prijs van het complete lesprogramma is €497.- euro. Tijdelijk € 297,- euro. Als je dat bedrag zo ziet zou je zeggen dat het een behoorlijke pens geld is en dat is het ook. Als je het echter tegenover de waarde van het programma zet, zie je dat je voor dat geld een compleet lesprogramma met veel materiaal krijgt. Als je het naast de prijs van een muziekschool zet, dan ben je in een jaar waarschijnlijk meer kwijt en dan mag je na een naar gewoon opnieuw beginnen met betalen. De prijs van René zijn programma is de full package. Alle updates die er in de toekomst nog bij zullen komen, zitten bij deze prijs in. Je kunt er voor kiezen om dit bedrag in één keer te betalen, of in drie maandelijkse termijnen. Er zijn uiteraard goedkopere cursussen te vinden, zoals de pianoles van Elize van den Berg (klik hier voor de review), maar deze cursussen zijn over het algemeen veel minder uitgebreid en vereisen extra aankopen om tot hetzelfde cursusaanbod te komen (en dezelfde of zelfs een hogere prijs). Al met al vinden wij het een prima prijs voor een uitgebreide pianocursus die je in je eigen tijd thuis kan doen met de begeleiding die je ook in een muziekschool zou krijgen. Aan het eind van het jaar ben je echter wat goedkoper uit.

Laten we eerlijk zijn. Er zijn enorm veel online piano cursussen te vinden op het internet en feitelijk verschillen ze niet heel veel van elkaar. De kwaliteit van allemaal is goed en afhankelijk van de prijs van de cursus, ontvang je meer of minder lesmateriaal. Zo is het ook bij de cursus van René. Zijn cursus is misschien wat duurder, maar hij levert wel een groot pakket aan lesstof en extra’s. Daarbij is zijn enthousiasme is aanstekelijk. Hij zorgt er voor dat je bezig blijft en hij moedigt je aan om de interesse niet te verliezen tijdens de eerste weken van de cursus. Daarna ga je zelf de lol in het pianospelen ontdekken en kan je verder met de andere nummers. Het beginnen met akkoorden, zodat je snel een liedje kunt spelen, of in ieder geval het gevoel hebt dat je wat kunt is tegenwoordig vooral bij de online lessen een vaak geziene methode. René vergeet hier gelukkig geen basis aan kladmuziek lezen bij te doen, dus dat is weer een puntje voor hem. Iets dat wel een waardevolle toevoeging is, is de online community. Daar kun je video’s van je eigen speelsels plaatsen en eventueel opbouwende kritiek ontvangen. Daarmee gaat René steeds dichter bij de gewone muziekschool zitten op het gebied van lesgeven. Ook levert René de instructies om je eigen muziek op te nemen, zodat je het in de community kunt plaatsen. Al met al is het een prima piano cursus voor een prima prijs. Ja er zijn goedkopere cursussen te vinden, maar deze zijn minder uitgebreid (niet slechter, maar bevatten veel minder materiaal). Wil je piano leren spelen op een manier die net even wat anders is dan de muziekschool, in je eigen tijd en waar je wil (zoals thuis)? Dan is Pianoles van René een prima keuze. Voor nu, maar ook voor de toekomst!

• Is René Knops te vertrouwen?
  • Is Pianoles van René het geld waard?
  • Wat zijn de ervaringen met Pianoles van René van René Knops?